Data: 22 marca 2024 r.
Organizacja przestrzeni służbowej odgrywa dużą rolę w budowaniu zadowolenia oraz zwiększaniu efektywności pracowników. Profesjonalne projektowanie i aranżacja wnętrz są zatem nieodzownymi elementami tworzenia funkcjonalnej, przyjaznej personelowi i motywującej do kreatywnego myślenia przestrzeni.
Co warto uwzględnić przy projektowaniu wnętrz biurowych?
W projektowaniu przestrzeni pracy ważne jest uwzględnienie takich aspektów, jak: indywidualne potrzeby pracowników, podniesienie efektywności ich pracy, zapewnienie komfortowych stanowisk pracy i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym spełnione będą nie tylko zasady BHP, ale też zostaną zapewnione warunki sprzyjające efektywnemu współdziałaniu.
Biuro to wizytówka w kontaktach z klientami, ale nie tylko design jest tu istotny. Funkcjonalność przestrzeni pozwala na wiele udogodnień w postaci:
- bycia w stałym kontakcie z pracownikami,
- zaspokajania potrzeb i oczekiwań zespołu,
- wydzielenia stref o różnym przeznaczeniu (np. części wspólnej lub miejsca do wypoczynku i wyciszenia).
Ergonomia w miejscu pracy
Ergonomia biura odgrywa ważną rolę w stworzeniu przestrzeni funkcjonalnej oraz dostosowanej do potrzeb klientów i pracowników. Ergonomiczne zaprojektowanie przestrzeni pozwala na maksymalne wykorzystanie powierzchni biurowej, niezależnie od metrażu. Istotne jest inteligentne przechowywanie dokumentów, dzięki czemu pracownicy mają do nich łatwy dostęp.
Wykorzystane w tym celu meble powinny zabierać jak najmniej powierzchni użytkowej, jednocześnie mieszcząc w sobie dużo segregatorów, teczek, skoroszytów oraz sprzętów i akcesoriów biurowych.
Specyfika niektórych branż wymaga także zapewnienia pracownikom jak najlepszych warunków pod względem akustycznym. W sytuacji, gdy na niewielkiej powierzchni pracuje dużo osób komunikujących się ze sobą lub z klientami przez większość czasu, poszczególne stanowiska pracy powinny być od siebie na tyle odseparowane, by pracownicy nie przeszkadzali sobie w codziennym pełnieniu obowiązków służbowych.
Optymalizacja przestrzeni biurowej
Odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni w biurze sprawia, że pracownicy bez przeszkód zajmują się swoimi obowiązkami, a ich przełożeni natomiast w prosty sposób mogą sprawdzić efektywność działań zespołu i być z wszystkimi w stałym kontakcie.
W zależności od branży, specyfiki przestrzeni oraz indywidualnych wymagań danego przedsiębiorstwa, można stworzyć projekty wnętrz biurowych uwzględniające różne koncepcje. Do najpopularniejszych zaliczamy:
- układ open space – tzw. „biuro otwarte” to przestrzeń bez podziału na gabinety,
- biuro w układzie gabinetowym – jest to klasyczny podział przestrzeni na pomieszczenia,
- biuro ze strefami relaksu – to nowoczesny sposób gospodarowania przestrzenią, który gwarantuje pracownikom dostęp do różnych sekcji różniących się od siebie przeznaczeniem.
Warto wziąć pod uwagę, że w biurze spędzamy znaczną część życia, a zatem powinno być to miejsce przyjazne dla wszystkich pracowników, zachęcające do współpracy, komunikacji oraz wykonywania obowiązków na najwyższym poziomie.
Światło i kolor w biurze
Odpowiednie oświetlenia w biurze jest ważne dla zdrowia i samopoczucia pracowników. Wybór odpowiednich kolorów ścian i mebli ma wpływ na dobrostan psychiczny zespołu i odzwierciedla się w efektywności pracy każdego z pracowników. Światło i kolor mogą wpływać na produktywność oraz kreatywność.
W aranżacji biur najlepiej sprawdzają się jasne barwy: biel, odcienie beżu oraz akcenty zieleni. Warto unikać intensywnych kolorów, a zwłaszcza jaskrawych.
Jak tworzyć funkcjonalne i estetyczne wnętrza biurowe?
W aranżacji wnętrz kluczowe jest opracowanie skutecznej strategii projektowania, łączącej funkcjonalność i estetykę. Harmonijne połączenie różnych elementów wnętrza biurowego pozwala stworzyć dobrą atmosferę pracy.
Warto zaufać ekspertom, którzy projektowaniem biur zajmują się profesjonalnie. Wsparcie architektów z nowoczesnym podejściem do projektowania pozwoli na wykreowanie nowoczesnej przestrzeni z wykorzystaniem wysokogatunkowych materiałów wykończeniowych.